Musikkbransjen i dag

Musikkbransjen har utviklet seg markant gjennom tidene, og er i dag preget av sterk konkurranse, internasjonalisering og sterke kommersielle interesser. Mange vil påstå at en mer strømlinjeformet musikkbransje har oppstått som resultat av globaliseringen av musikk, men samtidig ser man eksempler på at denne prosessen åpner nye muligheter for mindre artister og lokale, tradisjonelle sjangre til å finne et nytt publikum.

Sterk konkurranse

Noe av det mest karakteristiske ved musikkbransjen i dag er konkurranse g digitalisering. Stadig høyere krav til produksjon av nytt materiale og den stadige jakten på noe nytt, har bidratt til et enormt markedsføringsbehov rundt de største artistene. I episoden «How Much Does It Cost To Make A Hit Song?» går den amerikanmusikkbransjenske podcasten Planet Money bak kulissene og ser på innsatsfaktorene bak en moderne låtproduksjon. Høy etterspørsel etter ny musikk gjør låtskrivere, produsenter og studioleie til dyre innsatsfaktorer i produksjonen. For eksempel tok det låtskriverne bare 12 minutter å skrive Rihanna-hiten «Man Down». For det fikk de et honorar på 15.000 amerikanske dollar. Produsentene på sin side, fikk omlag 20.000. I tillegg kommer 18.000 dollar i studioleie, og 10-15.000 dollar til henholdsvis instruktør og mikseteam. Når produksjonen er ferdig, kommer så den største kostnaden – markedsføring. Her kan budsjettet fort ligge opp i mot en million dollar. Utfordringen i musikkbransjen i dag, er likevel ikke bare kostnadsnivået i seg selv, men like fullt den begrensede inntjeningen som følge av nye måter å lytte på musikk på.

Musikk i cyberspace

Med Internetts inntog, har piratkopiering og gratis nedlasting av musikk utvilsomt skapt store utfordringer for musikkbransjen. Men Internett har også bydd på nye muligheter, noe strømmetjenestene for musikk er et godt eksempel på. Her er noen av de mest kjente tjenestene:

  • Spotify
  • Tidal (Wimp)
  • Apple Music
  • Pandora
  • SoundCloud

Musikkbransjen i Norge

Ifølge data presentert av Rambøll i rapporten «Musikk og tall», hadde den norske musikkbransjen en omsetning på 3 502 millioner norske kroner i 2014. Dette er en nedgang på 2 % fra året før, men samtidig en oppgang på 7 % sammenlignet med 2012.